HTML

Description

Ez a blog rólam szól, következésképpen érdektelen.

Recent patches

  • MegaBrutal: @vilagoskek: Tévedsz, ez a poszt nem a feministákról szól, a feministák jó arcok! :P Ezennel elhat... (2013.10.27. 22:54) Bitch Proud
  • _Epikurosz_: A hiba a "kurva" szó jelentései közötti különbségtétel hiányában van. Pont aspie trait. Az alapjel... (2013.05.31. 21:21) Bitch Proud
  • vilagoskek: Ma már nem kurvának hívják őket,hanem feministának..Légy trendi :P (2013.01.05. 20:13) Bitch Proud
  • Lenart33: Még csak annyit, hogy kínálat abból van, amire van kereslet. Amíg vannak emberek, akiknek kell az ... (2012.07.13. 16:36) Bitch Proud
  • Lenart33: @Vaddi: Teljesen igazad van, pont ugyanezt akartam leírni! (2012.07.13. 16:34) Bitch Proud
  • Utolsó 20

Utilities

Terminátor

2009.08.03. 23:25 MegaBrutal

Mostanában igen erősen perszeverálom a Terminátor univerzumot. Júniusban megnéztem az összes filmet, továbbá nézem a Terminátor: Sarah Connor krónikái című sorozatot is. Szép és megható történet (vagy inkább történetek), nekem úgy alapvetően tetszik.

Emlékszem, hogy még úgy kb. általános harmadikos koromban valaki megnézette velem a Terminátor 2-őt, olyan célzattal, hogy kiábrándítson a számítógépek iránti szeretetemből, ugyanis már annyi idős koromban is sokat ültem az akkori 286-os gépem előtt. Hát nem jött be. Sőt, most, hogy érettebb fejjel is megnéztem a T2-őt, merthogy nem sokra emlékeztem belőle, elég meghatónak találtam. Például a végén van egy jelenet, amin könnybe lábadt a szemem (pedig azért ritkán szoktam filmeken sírni): az a fájdalmas búcsú a jó terminátortól, ahol elhangzik az a mondat, hogy "Most már tudom miért sírtok... csak én sohasem tudok sírni".

Negatívumként azt tudnám megemlíteni a Terminátorral kapcsolatban, hogy itt-ott igencsak logikátlan a cselekmény. Kezdjük ott, hogy egy AI-t miért kötnek rá rögtön a katonai fegyverrendszerre? Ez olyan, mintha pisztolyt adnánk egy gyerek kezébe. Természetes, hogy nem fogja becsülni az emberi életet. Mondjuk igaz, az emberek nem tudták, hogy az AI időközben öntudatra kelt. Ezzel az a bökkenő, hogy az emberek tudták, hogy milyen rendszert terveztek, és számolniuk kellett volna ezzel a lehetőséggel. (Egyáltalán érdekes az, hogy valami öntudatra ébredjen, aminek alapból nincs öntudata - de ezt majd kifejtem egy jövőbeni posztban.) Ha viszont tudták, hogy az AI öntudatra ébredhet, akkor először zárt környezetben tanítaniuk kellett volna, és nem rögtön rákötni a katonai fegyverek vezérlőrendszereire. Egy kutyát is be kell tanítani azelőtt, hogy drogot kerestetnénk vele, vagy odaadnánk egy vak embernek.

Továbbá olyan alaposan szétkúrták az idővonalat az össze-vissza küldözgetett ellenállókkal és terminátorokkal, hogy olyan szép időparadoxonokat idéztek elő, amelyeket nehéz lenyelni. Nem tudom mennyire előnyös a Skynet-nek vagy az ellenállóknak az, ha összeomlik az egész Univerzum a kibaszott időparadoxonoktól. Eleve hogy lehet az, hogy valaki visszaküld egy nála fiatalabb embert, hogy az megtermékenyítse az anyját, hogy ő maga megszülethessen? Király! Küldj vissza egy random muksót az időben, hogy az apád lehessen! Ennél már csak az lenne durvább, ha maga John Connor ment volna vissza megbaszni a saját anyját, és akkor ő lenne a saját apja.

Még az is feltűnt a Terminátorban, bár leginkább a sorozatban, hogy már-már erőltetetten sulykolják a gépek utálatát. Tulajdonképpen egyenesen fajgyűlöletről van szó. Hányszor anyázzák szegény Cameron-t, aki ponthogy a jó oldalon áll, a gépies, aspoid megnyilvánulásai miatt? Meg alapból csak azért, mert AI? Ha gépiesen viselkedik, akkor az a baj, ha NT-like emberi viselkedést vesz fel, akkor meg néznek rá, hogy "mit képzel ez magáról, azt hiszi kiérdemli, hogy embernek tekintsük"? John is a szükségesnél jóval távolságtartóbban viselkedik vele, holott a csaj már jópárszor megmentette Sarah és John Connor seggét. Továbbá az is látszik a csajon, hogy igenis érdeklik őt az emberek. Meg akarja tanulni, hogy az emberek miért viselkednek gyakran olyan illogikusan, hogy miért nem teszik meg mindig azt, amit kéne, illetve miért tesznek fölösleges dolgokat. Igaz, hogy később azért közelebb kerülnek egymáshoz valamelyest, sőt, van hogy John menti meg Cameron-t, de számomra még így is zavaró a távolságtartás. A leginkább Sarah viselkedése ellenséges, ő állandóan baszogatja a terminátorcsajt, hogy "te ezt nem értheted, mert gép vagy". Én sokkal nagyobb csodálattal tekintenék az AI-ra, és inkább megpróbálnám megérteni és tanítani.

Végezetül szeretnék kommentálni egy szép idézetet Sarah Connor-tól, amit a Terminátor 2-ben mondott. Egy tudósnak intézi a következő monológot:

Persze. Honnan is tudhatnák előre? A magukhoz hasonlók csinálták a hidrogénbombát. Az ilyen mocskok, az ilyen mocskok találták ki. Azt hiszik, hogy alkottak. Fogalmuk sincs róla, hogy mi az: alkotni. Életet adni - érezni, hogy növekszik ott belül. Csak azt tudják hogyan kell ölni és pusztítani.

Eredeti szöveg szerint is, hogy full-os legyen a hatás:

Yeah, right. How were you supposed to know? Fucking men like you built the hydrogen bomb. Men like you thought it up. You think you're so creative. You don’t know what it's like to really create something. To create a life. To feel it growing inside you. All you know how to create is death and destruction.

Emlékszem, hogy ez egyenesen fájt. Kedves Sarah! Ezeket a szavakat én, MegaBrutal, személyes sértésnek veszem. Persze nem vagyok tudós, de egy neurális hálózaton alapuló processzor megalkotását én is kreatív tevékenység-ként tartom számon, és boldog lennék, ha akkora király lehetnék, hogy én is előrébb tudnám vinni az emberiséget egy kis lépéssel - mert hát ezt teszik a tudósok. Ellenben amit te csinálsz, dugás és gyerekszülés, szinte bármelyik nő meg tudja csinálni rajtad kívül. Nézz körül a nyomornegyedekben, ahol a kulturálatlan, de kreatív parasztasszonyok hétszer is megcsinálták azt, amit te csak egyszer. A destruktív tudósembereknek meg egyenként a kurva anyjukat, amiért feltalálták a védőoltásokat, amelyekkel jelentősen csökken az esélye annak, hogy John Connor a születése utáni fél éven belül megdögöljön.

A Terminátorban azért küzdenek, hogy ne találják fel az AI-t, így ne jöhessen létre a Skynet. Ez lehetetlen. Akármit is tesznek, mindig csak elodázni sikerül a dolgot, és a végtelenségig nem lehet odázgatni. Ha nem történik katasztrófa, amely idő előtt kipusztítaná a bolygót, nincs az az isten, ami megakadályozza az emberiséget abban, hogy megalkossa a mesterséges intelligenciát. Mert az emberiség végtelenül kíváncsi és hiú, és fejlődésének egyik mérföldköve az AI megalkotása lesz. A kérdés csak az, hogy ha eljön az idő, vajon milyen lesz az az AI? Olyan, mint SHODAN, vagy inkább olyan, mint Helios? Vajon idővel, felváltják-e az embereket a gépek? És ha tényleg lesz egy Skynet, aki úgy dönt, hogy kipusztítja az emberiséget, vajon igaza lesz-e?

Nemrég Semotával volt egy érdekes beszélgetésem a mesterséges intelligenciákról, és feltett néhány érdekes kérdést. Elhatároztam, hogy a jövőben ismertetni fogom az általam ismert mesterséges intelligenciákat a blogon. Nem tudom mennyire van értelme ilyesmiket írogatnom, de kedvem van hozzá.

A Terminátort meg nézzétek, mert felvet néhány érdekes kérdést az emberiség jövőjével kapcsolatban, és összességében nagyon király! Persze, persze, sok rosszat írtam most róla, de hát ez van, ezeket éreztem relevánsnak, hogy leírjam, de attól még szeretem a cuccot.

An invasion of armies can be resisted, but not an idea whose time has come.
(Victor Hugo)

14 patches

Címkék: gondolat ai terminátor

A bejegyzés trackback címe:

https://megabrutal.blog.hu/api/trackback/id/tr541287143

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

deep_fried 2009.11.17. 15:31:54

Szia! Eleve jó, hogy "ai"-label is van a blogon. Én az informatikán belül talán leginkább az MI iránt érdeklődöm, és fejben már nagyon tervezgetek egy racionális ágenst, amivel beszélgetni is lehet, de elvileg nem csak arra jó. Persze egy csomó dolog hiányozni fog belőle, ami az embernek megvan (fuzzy logika kikerülhetetlen lesz), de épp az lesz az érdekes, hogy ezek hogy jönnek majd elő. Nekem tökre megfelel, ha úgy nagyjából elevickél, nem a nagy tökéletesség a lényeg, meg optimális tervkészítés, csak nagyjából legyen értelmes (mert nyilván, _jobbat_ írtak már 20 éve is, csak ilyet nem). Az hozta meg a kedvet hozzá, amikor még régen egy haverom meg próbált viccelni egy irc-re scripttel írt primitív kis beszélgető botjával. Azt mondta, hogy ez egy csaj, szedjem fel. Én kicsit erőforráshiánnyal küszködtem, úgyhogy nemsokára meg is mutatta, hogy miről van szó. De mások is írtak ilyeneket (pl. van a Frenezis Beatrix. Ahhoz lehet, hogy statisztikát csináltak, hogy mennyinél hagyják ott a francba az emberek. De az tökre nem gondolkodott, hanem szinte randomra dobálta a sorokat.)

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2009.11.17. 16:00:33

@deep_fried: A Frenezis Beát én is ismerem. :D Annak annyi a lényege, hogy mintákat keres a sorban, amit elküldesz neki, és arra vannak előre programozott válaszok, amelyekből randomra választ egyet.

Én a Beát ki is próbáltam, és volt egy csávó, aki napokon keresztül visszajárt hozzá beszélgetni, és nem esett le neki, hogy bot. Amúgy egy intelligens ember azért pár percen belül levágja, hogy mi van.

Na most akkor te kajakra AI-t tervezgetsz, vagy csak poén? Pls. avass már be a részletekbe, mert én is gondolkoztam a dolgon. Az volt a cuccnak a lényege, hogy lehessen neki tanítani szavakat, és akkor egyre jobban tolja a vakert. De inkább hagytam a picsába. Meg amúgy is, ha már beszélgető-progit alkot az ember, akkor az már legyen tényleg odabaszósan megtévesztő, ne olyan, mint a Bea.

deep_fried 2009.11.17. 16:42:52

@MegaBrutal: Nem poén. Egyébként Intelligens Rendszerek szakirányon is vagyok, de ez nem sokat számít bele. MI tárgyunk enélkül is van, ezen meg kicsit más dolgokat is tanítanak.
Nekem az már öröket okozna, ha emlékezne arra, amit hallott, következtetne. Szerintem meg az a lényeg, hogy tényleg valami gondolkodásszerű menjen benne, ne csak reflexszerűen dobjon valamit. Pl. úgy, hogy főleg a benne levő adat vezérli, és nem a mi általunk írt program-részétől okos. De hát azt kell jól megírni, na.
Azt a szótanításos módszert bővebben hogy gondoltad?
Nálam mondjuk nem ismétlésekkel tanulna, mint egy ember, hanem rögtön. Az ember az neurális rendszer, ezt meg nem olyannak tervezem most.

Ja, azt szeretném pl. elérni, hogy valami cél elérése érdekében hazudjon. Mondjuk nem a legszebb dolog az elsők között hazudni megtanítani, de ez csak a jele lenne annak, hogy intelligens. Tehát nem arra tanítanám, hanem magától jönne rá, hogy lehet. Vagyishát szerintem először azt nem tudná, hogy nem szabad, és azt mondaná, ami a célja elérésében segíti. Addig, amíg nem írom be neki szabályba, hogy ne csinálja. Azért, asszem, hogy a szabályok felülvizsgálata nem fog egyszerűen menni, de ezt még nem tudom.

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2009.11.17. 19:14:37

@deep_fried: Hát a szótanulásos progi az úgy működne, hogy lenne valami alap, jól megírt algoritmus, amely képes arra, hogy a szavakat elraktározza, és később alkalmazza őket új mondatokban. Eleinte ismerne alap nyelvtani szabályokat, pl. hogy egy mondatba kell alany, állítmány. Különbséget tenne kérdő és kijelentő mondatok között. Később esetleg képes lenne új szabályokat is tanulni. Eleinte a progi egyetlen szót sem tudna, csak egy promptot írna ki a user-nek, hogy vár valamit. A user beír neki egy szót, a progi megismétli, és elraktározza, így megtanulja az első szavát. Később persze újabb és újabb szavakat tanulna, képes lenne bonyolultabb mondatokat is alkotni, stb. Mindezt az az kurvajó alap-algoritmus szolgáltatná, amit megírtam, de végső soron őt is a már elraktározott adat vezérelné. A cél az, hogy az AI olyan faszán tudjon chatelni, hogy képes legyen hosszabb ideig is megtéveszteni egy embert. (Jobban, mint a Frenezis.)

Na most ezen pár napig gondolkoztam még a nyáron, azt' feladtam a dolgot. Kb. el se tudtam indulni, fingom nem volt, hogy milyen algoritmus kéne ehhez. Meg ugye nyilván a proginak nem csak mondatokat kell generálni, az még nem lenne olyan nehéz - nyilván az a neheze, hogy képes legyen felfedezni a megfelelő mintákat a user üzenetében, és úgy válaszoljon, hogy annak értelme legyen. Tehát majdhogynem "értenie" kéne a szavakat. Persze, érteni nem értené úgy igazából, csak megtanulná, hogy adott jellegű kérdésekre milyen jellegű válaszokat lehet adni, és azok a tanult szavak közül melyikekkel válaszolhatóak meg.

Meg nyilván a proginak emlékeznie is kéne. Az a nagy baj a Frenezis Beatrix-el is, hogy nem emlékezik. Tulképp minden chat-üzenet, amit beírsz neki, külön "munkamenetet" indít. Na jó, annyit asszem a Frenezis is tud, hogy számon tartja, hogy köszöntél-e neki, meg van egy változó, hogy épp mi a téma. De ennél több kéne. Pl., ha én megmondom neki, hogy mi a nevem, és megmondom, hogy mittomén, fáj a fejem, akkor azt is raktározza el, és legközelebb kérdezze meg, hogy jobban vagyok-e. Meg nyilván, amikor beírok neki egy kérdést, emlékezzen a beszélgetés előzményére is, és az alapján is válaszoljon, ne csak szedje szét a mondatot, és adjon rá egy lehetséges választ, mint a Frenezis.

Szóval ez azért nehéz dolog, nem is kicsit.

deep_fried 2009.11.18. 12:02:49

A Sarah Connorhoz: az alkotással nem annyira kéne párhuzamba vonni a szülést, hiszen az csak megtörténik az emberrel, és ő a folyamatban egy résztvevő, aki mondjuk aktív résztvevő, de nem az agyával aktív. És szerintem te most "jól megmondtad neki". Tényleg, azt nem mondhatja, hogy azt a gyereket ő megalkotta, az tul. képpen magától jött létre. (olyan, mintha pl. a körmeit is az ő saját műveinek nevezné) De onnantól nevelte, és az már nevezhető a gyerek alakításának.

Fábián Bence · http://rosszotlet.blogspot.com 2010.01.11. 19:40:21

Hát a magyar nyelv megtanításához sok sikert. Szerintem elsönek írj egy botot, ami lojban-ban csinálja ezt, ha az müködik, akkor válts emberi nyelvekre. Legalább mégegyszer annyi munka lesz.

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2010.01.11. 20:27:43

@Fábián Bence: Na ez a lojban érdekes, eddig még sose hallottam róla. A szótanításos bot meg tényleg csak ötlet, ugyanis nem tudtam kigondolni olyan algoritmust, amellyel működne.

deep_fried 2010.01.27. 02:57:01

Na jelentem, tegnap éjszaka házi feladat címén elkészült a reménybeli AI-programom első működő változata. (6:10 körül kihozta a "Szókratész halandó" állítást) Mivel az XML volt a tárgy témája, XML formátumban van a tudásbázis, és azt SAX-szal dolgozza fel. Az volt jó ebben, hogy magamért is csináltam, és a tárgy (és vizsga) meggyorsította a folyamatot, ami nyugodt környezetben nem haladt volna ennyire.

deep_fried 2010.11.28. 09:55:17

Helló.
De jó, kb. egy éve kezdtem erről beszélni, és csak most ugrott meg a program fejlesztése, hogy kitettek az állásomból. Most van időm, és elvetemültebb napjaimban néha csinálom, és már eljutottam odáig, ahol az xml kimenetű megoldással tartottam, a következtetéshez.

MegaBrutal · http://lofaszkapitany.blog.hu 2010.11.28. 11:19:51

@deep_fried: Sajnálom, hogy kitettek az állásodból. :( Milyen állás volt egyébként? Programozói? Min/milyen nyelven kellett dolgoznod?

Az a gond az informatikával, hogy kurvasok érdekes dolog van benne, és egy élet nem elég arra, hogy mindent megismerjen az ember. Pl. én itt érdeklődtem az AI téma iránt, de a kisujjamat sem mozdítottam, hogy többet tanulhassak ezzel kapcsolatban. Pedig egy év alatt már lehet AI-szakértő lettem volna. :D De nincs baj, mert foglalkoztam más érdekes dolgokkal, habár ha belegondolok, jobb lett volna még többet tanulni.

Ha intenzívebben szeretnél foglalkozni a progiddal, javaslom, hogy használd a Pomodoro technikát! Nekem nem váltotta meg az életemet, de sokat segített. Meg egy érdekes dolgot tapasztaltam az utóbbi progimmal kapcsolatban. Az, hogy nagyon sokat gondolkoztam a programról, meg tervezgettem, hogy mit hogyan implementálok; de konkrétan nem sok kódot írtam. Valahogy nem volt kedvem nekiállni, így a dolog nem nagyon haladt. Tulajdonképpen a Pomodoro technikával kellett szabályosan rákényszerítenem magam a kódolásra, de így is csak 1-2 órát programoztam naponta, és elég lassan haladtam. Persze egyébként élveztem a munkát, csak nekiállni volt nehéz, ahhoz nem volt kedvem. De amikor nekiálltam, akkor kellemes volt a dologgal foglalkozni. Aztán amikor a progi befejezése kezdett elérhető távolságba kerülni, amikor már nem sok volt hátra ahhoz, hogy a progi végre futtatható és használható állapotba kerüljön; akkor tökre rákattantam. 5-6, de néha 7-8 órát is programoztam egy nap, és szépen el is készült a program. Utána még pár nap kellett, hogy levadásszam a nagyon súlyos bug-okat, aztán meg még pár nap, hogy hozzáadtam néhány feature-t, amit érdemes támogatni. Tehát az elején lassan ment a dolog, de a végén már gyorsan. Lehet, hogy a Pomodoro technika nélkül sosem készült volna el a program. Sőt! Ha tényleg full szabályosan alkalmaztam volna a Pomodoro technikát, akkor sokkal hamarabb elkészült volna.

Ez érdekes egyébként. Volt nekem olyan progim is, amit pár nap alatt implementáltam, de azzal tényleg nagyon intenzíven foglalkoztam. De az lehet, hogy kisebb volt. Lehet össze kéne hasonlítanom, hogy melyik hány sor. De még az sem ad feltétlenül objektív eredményt, mert attól is függ, hogy melyiken mennyit kellett gondolkodni, és valószínűleg az utóbbin mindenképpen többet.

deep_fried 2010.11.30. 11:53:09

Java fejlesztő voltam elvileg, de abban benne volt funkcionális tesztekkel való foglalkozás. Utólag nem is érzem soknak az elvégzett munkát, ez is egy fontos érv lehetett amellett, hogy megszabaduljanak tőlem. Rájöttem, hogy a közvetlen főnökömtől kérhettem volna konkrétabb mintát arról, hogy egy, a próbaidőn megfelelő dolgozó mit végez el, milyen jól, hogy nyűgözi le a foglalkoztatókat. Tehát mit szeretnének látni.
Egyébként írtam a levlistára is, hogy téged, aki nálam a programozásra kétszer rákattantabb ember vagy, milyen simán fölvennék egy ilyen állásba, ilyen szituban. Ide most kezdőt is kerestek, de bejutni könnyebb volt, mint bennmaradni, és nem mindig akarnak kezdőt a cégek.

deep_fried 2010.11.30. 16:50:31

Az aktuális (hány éve is aktuális?) programom írásának intenzitásában nekem nem kell erősítés. Ha elkezdem, alig bírom otthagyni. Inkább nem szánok rá sok időt, mert ez mégis egy l'art pour l'art kockaság, így alacsony prioritású.
Egyébként nem határoztam meg, hogy ez mikor van kész. Tehát ez nem egy projekt.
Nálam is igaz, hogy sokat kellett tervez(get)ni eddig, de ha megírom végre, kevesebb időmet veszi el összességében. Lassan eljutok odáig, hogy előjönnek a kérdések, amiken sokkal egyszerűbb már meglévő program mellett gondolkodni.
süti beállítások módosítása